September 23, 2014

Gulai Lemak Daging Salai

Assalamualaikum

Entry Kak Yong nie kalau tak pasal jalan jalan...Mesti citer pasal makan kan...Hahahahaha...Nak buat camno...Kak Yong memang suka jalan-jalan dan masak-masak...Hari nie Kak Yong pilih untuk buat entry masakan...Ala-ala Chef gitu...Kak Yong nak share resepi dengan korang sebenarnya...

Untuk yang dah terror sila abaikan resepi yang Kak Yong nak share nie...Adik adik yang baru nak belajar masak boleh la cuba resepi Kak Yong nie...Hihihihi...Resepi kali nie Gulai Lemak Daging Salai...

Gulai Lemak Daging Salai

Bahan-Bahan 

1/2 kg Daging Salai 
2 biji Kelapa Parut 
2 batang Serai 
3 cm Kunyit Hidup
15 - 20 biji Cili Api 
1 - 2 keping Asam Keping

 Ni bahan bahannya...Daging salai tu Kak Yong beli kat Kuala Pilah...Kak Yong memang tak kuasa nak menyalai sendiri kat rumah...Beli yang dah siap salai...Bila nak masak tinggal hiriskan dan basuh jer...

 Cara Memasak

1.  Korang masukkan daging salai yang dah dihiris dan dibasuh ke dalam kuali...

 2. Kemudian korang blend Cili Api dan Kunyit Hidup...Bila dah blend tuangkan ke dalam kuali...Titikkan 2 batang serai dan masukkan juga di dalam kuali...

 3.  Kemudian korang hidupkan api dan biarkan daging salai tu mengecut dengan bahan yang dikisar tadi...Sambil tu korang perah la santan...Kak Yong buat 3 kali trip perahan...

 4.  Santan perahan yang kali ke 3 Kak Yong masukkan dulu ke dalam kuali...Nampak sket jer kan...Then bila dah mendidih sket baru Kak Yong masukkan santan perahan yang kedua dan disusuli dengan santan perahan yang mula-mula sekali...

Mesti korang duk tanya kenapa tak tuang terus sekali gus dalam kuali tu...Sebenarnya santan perahan yang kali ke 3 tu dah cair sket berbanding dengan yang pertama...Jadi kita tuang yang perahan yang cair dulu baru disusuli dengan yang pekat...

Untuk menghasilkan Gulai Lemak Cili Api yang sedap, korang kena lebihkan santan...Ni rupa dalam kuali Kak Yong bila semua santan dituangkan...Hampir keseluruhan daging tenggelam kan...Peringatan untuk korang juga...Time masak Gulai Lemak Cili Api nie jangan guna api yang besar...Korang kena guna api perlahan jer...Sebab nanti takut pecah minyak...

Korang kena sentiasa kacau Gulai Lemak Daging Salai korang nie...Resepi ni memang khas untuk insan-insan yang penyabar sebab amek masa lebih sejam juga nak memasak Gulai Lemak Daging Salai nie...

Resepi ni senang jer cuma leceh sebab nak kena perah santan...Tapi kalau korang malas nak perah santan...Boleh jer korang gie beli santan yang dah siap perah kat pasar tu ataupun santan serbuk atau santan kotak...Lagi cepat menu ni siap...Hihihihi...Tapi rasa tak ler sama dengan santan perahan sendiri...

5.  Gulai korang boleh dianggap masak bila kuah tu dah jadi pekat dan time tu korang leh masukkan Asam Keping...Masukkan asam keping kemudian sebab nanti masam plak gulai korang...Jangan lupa masukkan garam secukup rasa yer...

Ini la rupanya Gulai Lemak Daging Salai Kak Yong...

Untuk lengkapkan menu Kak Yong hari tu...Kak Yong masak sekali Sayur Campur dan Ikan Siakap Goreng...



Ini lah gabungan menu Kak Yong Jumaat lepas...Sempat juga tepek kat IG Kak Yong...

Yang nak cuba resepi ni boleh la cuba yer...Senang jer nak masak Gulai Lemak Daging Salai nie...Yang suka makan pedas boleh letak cili api lebih sket...Yang tak nak pedas sangat boleh kurangkan kuantiti cili api tu...Pandai pandai arr korang adjust...Hihihihi...

Selamat mencuba

9 comments:

deaf-angel said...

love all these last few postings about food.
Puas hati la korang makan ikan2 tu semua...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Ya Allah, nampak sedapnya daging salai tu.. ni masakan asli nogori ni, tak guna bawang, betul tak??

Lynn Hamzah said...

deaf - angle : hahahaha...lately memang suka post entry tentang makanan...hihihihi...

Lynn Hamzah said...

Seri Kandi Tanah Jauhar : yer...memang betul tu...asli negori sembilan...memang x guna bawang...

Kella said...

ouh.. kak yong.. menggoda ku di petang ini.. huuu

eynda said...

Waahhhh....sedappp...

eynda said...

Waahhhh....sedappp...

AMIIZAA said...

rajinnyaaaa lin....sedap plak tu:):)

LYAfrina said...

yummm...mmg sedap ni gulai lemak daging salai...