November 1, 2012

Aidil Adha 1433 H

Gigih betul la dua tiga hari nie mengedit gambar...Nasib baik ler tak banyak sangat gambar yang nak diedit...Kalau tak jenuh...Entry hari nie adalah lanjutan entry dari entry aksi Sup Tulang Kerbau semalam...Aidil Adha tahun nie kami beraya dahulu di Negeri Sembilan...Jadi Rabu petang kitorang sekeluarga dah gerak ke Negeri Sembilan...Syukur alhamdulillah selamat sampai jam 10 malam gitu ler...Yang ada di rumah cuma MIL dan FIL jer...

Pagi Khamis tu MIL dah sibuk menyiapkan bahan-bahan untuk memasak Rendang Ayam...Dan pagi tu juga Wan dan Induk Ani sampai...Bertambahlah ahli keluarga yang ada...Hehehehe...Mak Yong Lynn just bantu perah kelapa jer...Perah kelapa untuk Rendang Ayam dan perah kelapa untuk Lemang juga...Tapi lemang kitorang tak bakar pagi tu...Dalam kul 1 tengahari baru start bakar lemang...

Mr. Hubby dah ditugaskan awal-awal untuk menjaga lemang tapi tiba-tiba FIL ajak Mr. Hubby ke Juasseh...Gie beli oren bodoh...Erm, korang tahu x oren bodoh tu yang macam mana? Jap yer...




























Haaaa...Ini la rupanya oren bodoh tu...Kedai yang paling dekat adalah di Juasseh...Dan pada masa yang sama FIL cakap nak gie beli Tulang Kerbau...Nak dibuat sup...Maka dalam kul 2 lebih tu berangkat la Mr. Hubby, FIL dan Qistina ke Juasseh...Yang lain-lain tinggal kat rumah sebab nak jaga lemang yang tengah dibakar...Dah nak dekat kul 5 petang diorang pun sampai rumah...Waktu tu lemang dah siap masak pun...Maka selamat ler Mr. Hubby dari berpanas membakar lemang...Credit untuk Wan dan MIL yang gigih menjaga bara ketika membakar lemang tu...

Sampai jer kat rumah, Mr. Hubby dah sibuk mengerjakan tulang kerbau tu...Agak banyak juga ler bila belum dimasak tapi bila dah masak dan makan tak cukup plak...Hehehe...Semuanya gara-gara kami sekeluarga memang peminat sup tulang nie...Selalunya tulang lembu tapi kali nie makan sup tulang kerbau...Ditambah plak dengan sambal kicap yang Induk Ani buat...Memang terbaaaaeeekkk la...Hehehehehe...

Itu pasal ler sampai boleh jadi aksi-aksi begini...

Qaleesya masih berbaju ketika makan Sup Tulang di pagi Aidil Adha...Tapi yang kat bawah nie dah tak dapat nak tolong dah...

 Baju Qistina memang sengaja kitorang buka sebab dia kalau makan dengan sepenuh jiwa dan raga...Sangat-sangat bersemangat...Dan kalau tak buka comfirm arr kotor sebab lum bergambar raya lagi...Hehehehehe...Macam Raya Aidil Fitri plak...Nak bergambar bagai...Peduli la...Bergambar tu untuk kenangan...Betul tak...

Haaaa...Diorang nie repeat makan Sup Tulang bila dah selesai solat Aidil Adha...Kat Negeri Sembilan solat Aidil Adha bermula jam 9.00 pagi...Kalau kat Johor time tu orang dah balik dah...Kat Negeri Sembilan lambat plak startnya...Lepas anak-anak dah puas makan Sup Tulang baru arr kitorang sekeluarga bergambar beramai-ramai...Baju Aidil Adha recycle jer...Pakai yang raya Aidil Fitri punya...Tak der ler sampai nak menempah baju raya lagi...Huhuhuhu...




Itu ler gambar Aidil Adha yang sempat kami amek pagi tu...Lepas tu Lynn, Mr. Hubby dan Qistina ke Simpang Durian...Gie beli barang-barang untuk memasak kuah lontong...Qaleesya plak tinggal kat rumah jer sebab dah ada potensi nak tidur...Tapi apa yang dimaklumkan oleh adik ipar Lynn, si kecik tu merakamkan pelbagai aksi sepanjang ketiadaan kami...Nak tengok aksi-aksi Qaleesya?  Nantikan next entry yer...Hehehehe...

Take care semua...

13 comments:

~MommyAida~ said...

Wahh Qistina siap hirup sup guna straw...mesti sedap sangat tu kan..

Air oren bodoh tu kalo kat kedah panggil Air Menet..hihihi..sedap tp manisss..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

Qistina ni mesti ikut perangai mama dia ni. seksi mkn sup!!!

hehehehehe...

munna said...

meriah juga sambuatan aidiladha ..lynn sekeluarga ye... wah pandainya budak berdua tu makan sup tulang

Gadis Kampung said...

TU DIA...PAKAT2 SEDUT SUP TULANG....eh silap tulis huruf besaq pulak

Lynn Hamzah said...

mommy aida : memang sedap...tu yang bertambah2 tu...family in law memang suka air tu...sebab kurang gas...

Lynn Hamzah said...

kina : uiiiisssssh...mama x seksi sampai mcm tu sekali...hahahaha...

Lynn Hamzah said...

munna : rendang ayam dan lemang memang ada setiap kali raya...sup tulang kerbau tu tambahan...

Lynn Hamzah said...

gadis kampung : memang sedap tu yang pakat ramai2 makan tu...

Alycia said...

lyn, kita sama2 menantu org kuala pilah ekkk hehe.. rumah MIL alycia kat jemapoh.. lynn kat juaseh ke.. dh dokek dah tu..

farid omar said...

orang kampung saya panggil air oren tu, air lon chan.. sedapnya sedut sup tulang..

ieda said...

aksi sedut sum sum tulang tuuu x menahan tuu .. pandai budak2 tuu erkk , anak2 akk x pernah cuba huhuh

inazamri said...

akak sekeluarga tak amik gmbr raya pun.Kalot dok buat korban n masak2 kenduri masa tu

Anonymous said...

webwinkel beginnen libelle webwinkel beginnen kinderkleding

my site ... webwinkel beginnen vergelijk