April 11, 2010

Kes Pembuangan Bayi Lagi...

Aduhai...

Hari nie ada lagi citer tentang pembuangan bayi...Kat tempat pembuangan sampah plak tu...Apa orang yang buat kerja nie tak rasa simpati ker kat anak yang baru dilahirkan tu...Tak rasa sakit waktu nak melahirkan dan bila anak tu dah lahir ke muka bumi nie senang2 jer nak buang anak tu kat tempat pembuangan sampah...Tak der otak ker? Huh...Marah sungguh nie...

Sedih dan sayu rasa hati Lynn bila dapat tahu ada lagi kes terbaru pembuangan bayi di negara kita...Rasa geram dan bengang sangat pada insan2 yang buat kerja jahat nie...Diorang nie dah tak der akal agaknya...Sedangkan binatang pun sayangkan anaknya...Tapi insan2 yang buat kerja nie dah tentu perangai diorang melebihi perangai binatang...Tak ada akal fikiran kan...Kalau ada pun fikir guna lutut...Tak guna otak...Sakit hati sungguh la pada diorang nie...

Kalau betul pun tak nak anak tu jangan la dibuang merata2...Kalau dah tak nak sangat anak tu boleh serahkan pada insan2 yang nak la wei...Ramai pasangan kat Malaysia nie yang masih tak dikurniakan anak...Dah tentu diorang akan bagi kasih dan sayang pada anak tu...Tapi bila dah jadi macam nie satu apa pun dah tak leh buat lagi dah...Baru2 nie Kerajaan Malaysia dah melancarkan satu Kempen Cegah Pembuangan Bayi : Kami Prihatin...

Sebagai rakyat Malaysia kita semua kena la prihatin dengan kes2 macam nie...Jadi kalau korang ada info pasal pembuangan bayi nie boleh la laporkan ke Talian NUR : 15999...Untuk pengetahuan korang ramai gak artis yang menyokong kempen nie...Antaranya Anuar Zain, Lah Ahmad, Aisyah, Aizat, Anita Sarawak, Dato' CT, Adibah Noor & Amy Mastura serta ramai lagi...Jadi kita sebagai rakyat Malaysia yang prihatin dan penuh kasih sayang bersama-sama la menyokong Kempen Cegah Pembuangan Bayi : Kami Prihatin nie...Bersama2 la juga kita menerapkan sifat kasih sayang sesama kita di dalam keluarga dan masyarakat...Adios...

10 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

akak tgk ar paper berita harian pagi nie....sian tgk baby tu....nangis aku kak....ape nak jadi laaa .... yg tak suke tu, bermusim plak hah buang baby.....

kella said...

betul tu kak lynn..
sedih kita tengok berita..
emosi mengganggu sampai menangis..
apa lah dosa anak2 kecik tu..
itulah terfikit..
diorang tak tahu betapa orang lain naaak sangat ada anak! tapi mereka, buang begitu sahaja!
tak hargai lansung!
tanggung lah akibatnya dikemudian hari..

LyNn HaMzAh said...

lieya : itu la tu...sedih kan...knp la sanggup diorang buat kerja macam nie yer...dah la baby boy...kalau x nak sangat kan boleh bagi kat org...

LyNn HaMzAh said...

kella : diorang nie memang x pernah serik kut...sepatutnya kerajaan malaysia cari sampai dapat saper yg buang baby nie...dah tu kenakan hukuman yang setimpal dgn apa yg diorang dah buat...saket betul hati kak lynn nie bila tgk gmbr baby tu kat paper hr nie...

ainazliena said...

salam kenal..tQ dtg blog http://ainazliena.blogspot.com/..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

anak luar nikah ni mmg senang nak beranak kot eh
depa cam senang je nak beranak
kita ni sampai separuh nyawa ilang msa nak bersalin..tup2 kene c-zer jugak..uwaaa

ari ni ade kes lain plak kan..giler arr rakyat mesia nih!

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

org mcm tu mmg takde akal kak lynn
sedangkan haiwan pun sayang anak
so....mana kita nak letak kan mereka nie...lebih teruk dari haiwan....

LyNn HaMzAh said...

rose : betul la tu...kita nie sakit punya la teruk nak beranak dan bila tgk anak tu lahir rasa sayu, sedih, gembira bercampur baur kan...tp diorang yg buang2 anak nie tak pernah rasa sayang & kesian ker kat baby tu...aduhai...masyarakat kita nie dah kembali ke zaman jahiliyah agaknyer...huhuhu...

LyNn HaMzAh said...

zanna : betul la zanna...diorang nie x leh nak samakan dengan haiwan...rasa kak lynn status diorang lagi bawah dari haiwan...huh...geram...

SJB said...

Aduhhhh sedih nya. Apa lah salah baby tu. Memang kerja orang bodoh ni. Harap siapa yang buat kerja macam ni akan dapat balasan nya juga.