February 21, 2010

Simpati, Sedih, Buntu?

Saya sangat terkejut apabila mendapat panggilan telefon daripada bapa lewat tengah malam hr Khamis lepas...Bapa bertanyakan adakah saya dan suami menghadapi apa-apa masalah...Owwwhhh...Sangat pelik di situ sedangkan kami baru sahaja pulang dari rumah bapa pada hari Selasa dalam keadaan yang sangat gembira dan x nampak macam menghadapi masalah yang serius...

Tiba-tiba bapa minta saya mematikan panggilan dan akan menelefon saya kembali...Saya yang tengah mamai ketika itu terpinga-pinga...Apa kes nie?  Kelam kabut jer...Saya sudah mula mengesyaki sesuatu telah berlaku...Setengah jam kemudian tertera nama bapa di telefon suami saya...Saya menjawab telefon dan terus bertanyakan kepada bapa...Kenapa nie? Apa yang telah berlaku?

Bapa mula bercerita itu dan ini...Saya sangat terkejut dengan apa yang bapa telah sampaikan...Owhhh...Rupanya bapa mendapat panggilan daripada seseorang...Sepupu saya sedang mengalami masalah keluarga yang sangat hebat...Di waktu itu saya terfikir-fikir bagaimanakah seorang lelaki yang bergelar suami boleh melakukan perkara sedemikian kepada sepupu saya yang paling saya sayang dan rapat...Suami sepupu saya nampak sangat baek okey...Solat pada waktunya dan tak nampak macam dia yang timbulkan masalah...Di dalam family kami dia jarang berceloteh...Tak seperti saya dan sepupu yang agak giler-giler kalau kami berjumpa...Dia sangat cool...Berbual bila perlu dan lebih suka bermain playstation bersama ipar duainya...

Saya dapat merasakan sepupu saya sangat sedih, keliru dan buntu ketika ini...Saya dan Mr. Hubby juga terfikir-fikir alangkah tergamaknya suami sepupu saya untuk memperlakukan sepupu saya dan anak mereka sebegitu...Saya sungguh marah dan rasa nak pergi jer ke rumah sepupu saya malam itu juga...Nak berikan bahu saya untuk dia tempiaskan rasa sedih yang bersarang dalam dirinya sekarang nie...Tapi bapa menghalang saya untuk bertanya kepada mereka sekeluarga...Kata bapa biarlah mereka yang bercerita tapi jangan kita yang bertanya...

Saya ingat kata-kata bapa...Mr. Hubby juga melarang saya bertanya dan minta saya bersabar dalam hal ini...Setiap hari saya akan berkata pada Mr. Hubby...Sampai bila saya harus bersabar...Saya nak bersemuka dengan sepupu dan familynyer tapi Mr. Hubby melarang...Akhirnya pagi ini Lovely Qistina mengajak kami ke rumah mak sepupu saya yang dipanggilnya Nenek untuk bersarapan...Cadangan untuk bersarapan Mee Goreng Mamak akhirnya terpaksa dibatalkan kerana Lovely Qistina sangat mahu bersarapan di rumah Nenek...

Baru jer saya melangkah masuk ke rumah mak cik saya, mata mak cik saya sudah bergenang dengan air mata...Owhhhh...Dugaan ini sangat hebat...Pak cik saya juga nampak sugul...Mak cik terus bercerita itu dan ini...Saya terus-terusan mendengar dan ada kala memberi komen...Usia perkahwinan sepupu saya lebih kurang saya jer...Saya nikah pada bulan Mac 2006...Dia pula pada Disember 2006...Anak kami sebaya...Lahir pada tahun 2007...Tapi kini suaminya telah mula bermain kayu 3...Aduhai...Saya sangat sedih mengenangkan nasib sepupu saya...

Mereka akan pergi berubat kampung kerana nampaknya suami sepupu saya seperti terkena ilmu pengasih @ guna-guna...Menurut sepupu saya, suaminya baru berjumpa dengan perempuan tersebut pada 1 Februari tapi kini suaminya dah macam orang gila bayang...Balik sahaja kerja suaminya akan membersihkan badan dan keluar semula...Tak hiraukan sepupu saya dan anak mereka...Balik semula ke rumah pada pukul 3 @ 4 pagi dan keluar semula pada awal pagi...Dan sepupu saya juga berkata suaminya lebih mementingkan perempuan tersebut berbandingkan keluarganya skrg...Owwwhhh...

Blank...Saya sendiri buntu bila memikirkan hal ini...Macam mana saya nak bantu sepupu saya?  Ya ALLAH Ya Tuhanku, kau tunjukkanlah hikmah di sebalik apa yang telah terjadi...Kau bukakanlah pintu hati suami sepupuku untuk pulang ke pangkuan keluarganya...Saya sangat sayangkan sepupu saya dan anak mereka...Kau tabahkanlah hati sepupuku dan keluarganya untuk menghadapi dugaan yang hebat ini...Tunjukkanlah jalan yang benar dan berilah peluang kepada mereka untuk hidup bahagia seperti sebelum ini...Amin Ya Rabbal Al Amin...

8 comments:

II riEnAsHaM II said...

sangat berat dugaan yg cousin lyn hadapi tu...kesian dia... hopefully everythings gonna fine soon...
moga2rumahtangga kita selamat dunia akhirat...

LyNn HaMzAh said...

riena : yup...lynn simpati sungguh dengan apa yang berlaku...lynn doakan segalanya akan selesai...x sanggup tengok apa yang diorang alami skrg nie...

☆ lieya latif ☆ said...

alamak....mengucap lieya bace kak lynn...bende yg paling ditakuti dlm hidup rumah tangga...bawak berubat la kak....mungkin nak bawak suami dah susah....tapi boleh kot diikhtiar .....kesihan plak lieya dengar...kalo kene kat kite mau tak lalu makan sumer......pompuan yg pkai ilmu guna2 tu pun jahat...semoga Allah membalas sume perkara jahat yg die buat tu

LyNn HaMzAh said...

lieya : memang nak berubat nie...hope sangat la rumahtangga diorang dapat diselamatkan...tp sepupu kak lynn nie macam dah x nak bagi peluang kat husband dia la lieya...

SJB said...

Just pray for them.

Liessa said...

salam sis...sy baca pun dah takut.harap kazen sis tabahn sbar byk2.sis n family kene byk bg nasihat.klu bole elakan tekanan.dlm family sy pun ade gak kjdian hampir same.kene berubat cepat.jgn biar lame2.ntah2 takut hbnd kazen sis tu dah termakan pun ade kot.n kazen sis tu pun klu bole berubat gak supaya pulih balik semangat dia.sy pun tak la pandai sgt.cuma beritahu apa yg tahu n pengalaman.harap family kazen sis pulih spt biasa.

sumijelly said...

susah nak memberi sebarang pendapat dn komen...
x tahu apa yg telah berlaku pada suaminya..
apakah yg terjadi..
harap2 ada jalan penyelesaian yg baik..
mungkin ada perkara yg kita x tahu... semoga tabah menghadpinya..
kalu sy di tempta begitu..x mampu berfikir dh..asyik..nanges..nangess..dan nanges...huhuu

http://sumijelly.com

LyNn HaMzAh said...

SJB : yup...
Liessa : erm, memang kami tgh berusaha untuk lakukan yg terbaik utk cousin saya nie...hope ALLAH permudahkan urusan kami...
Kak Sumi : betul kak...kalau saya berada di tempat sepupu saya entah mcm mana la keadaan saya skrg nie...nanges x henti kot...huhuhu...